מאפייני סביבת הלמידה היצרנית-טכנולוגית שיצרנו ב- MakeWay

התפתחות אישית דרך יצירה טכנולוגית

סביבת הלימוד שלנו מבוססת יצירה טכנולוגית. הדגש בתוכניות הלימוד אינו רק על רכישת ידע, אלא גם על רכישת מיומנויות ופיתוח יכולות עצמאיות. אנו רוצים שהמשתתפים ימשיכו לפתח את התחום גם לאחר שסיימו את תוכנית הלימוד.

מספיק עם הנתק בין חומרי הלימוד ובין המציאות היומיומית. סביבת הלימוד היצרנית בתוכניות של MakeWay משלבת בעיות מחיי היום-יום והופכת את החומר הנלמד לרלוונטי ביותר לחייו של המשתתף בתוכנית.

כאן אנו מתבססים על אחד מעקרונות היסוד של קהילת המייקרים –
התוצרים הם בבחינת קוד פתוח. כל משתתף משתף את התוצאה שקיבל בין חבריו לתוכנית (או בין חברי קהילת המייקרים), ומקבל מהם פידבק.
פידבק מהסביבה, כל עוד הוא בונה וכנה, מאפשר למשתתף לבצע שיקוף עצמי אפקטיבי – הן לגבי התוצר והן לגבי תהליכי העבודה, ומייצר שיפור מתמיד.

אינטראקציה עם הסביבה דרך בניית תוצר

סביבת הלמידה של MakeWay מייצרת אינטראקציה בין המשתתף בתוכנית ובין הטכנולוגיה שסובבת אותו. היא מספקת לו כלים לבניית תוצרי למידה וממחישה למשתתף שקיימת קשת רחבה של אפשרויות שיעזרו לו להתמודד עם האתגר שמולו הוא ניצב.

מטרת אתגר MakeWay – ללמד את המשתתף תהליכי חשיבה פורצי גבולות. תהליכי החשיבה מתהווים תוך כדי עשייה, ולכן באה סביבת הלמידה ומסייעת בשבירת הקיבעון המחשבתי, מעודדת את המשתתף להתמודד עם הקושי בעזרת מגוון שיטות וכלים, ומאפשרת לו להגיע לתובנות באופן עצמאי.

למידה מכישלונות

למידה מתוך התנסות אישית אפקטיבית יותר מכל שיטת לימוד אחרת.
הסיבה: בשיטות הלימוד האחרות המשתתף מוזן בידע על-ידי גורם חיצוני (יהא זה מורה, ספר או כלי עזר אחר). זוהי למידה פסיבית, שבה המעורבות של המשתתף נמוכה ומסתכמת בשינון החומר. חומר ששונן מאוחסן בזיכרון לטווח הקצר בלבד, ולכן מהר נשכח ומאבד ממשמעותו.

כישלונות, כאשר הם מגיעים במינון נכון, יוצרים במשתתף רצון עז לפצח את האתגר העומד לפניו, וכאשר המנגנון שמניע אותנו להתקדם הוא פנימי ולא חיצוני, הצלחה היא רק שאלה של זמן. כל אתגר שעליו אנו מתגברים בונה את הביטחון העצמי שלנו, משפר את כושר העמידה בפני מכשולים מנטליים ומגביר את המוטיבציה להתקדם ולהתמודד עם האתגר הבא.

למידה מכישלונות היא הבסיס ללמידה אותנטית – כזו שמאפיינת את ההתמודדות עם המציאות היומיומית, בשונה מלמידה ממקורות ומכלי עזר מלאכותיים.
סביבת הלמידה של MakeWay מעודדת את המשתתף להבין שאי-הצלחה אינה תוצאה סופית בלתי הפיכה, אלא רק שלב נוסף בדרך לפיצוח האתגר.
כדי לאפשר למשתתף ללמוד מכישלונות, סביבת הלמידה מייצרת כישלונות בכוונת מכוון, ובאופן כמעט מלאכותי.

בניית ביטחון ואמונה עצמית

סביבת הלימוד נוטעת במשתתף את האמונה ביכולתו לכבוש כל יעד שיציב לעצמו, כשהדבר תלוי אך ורק ברכישת ידע ומיומנויות

לראות עינינו, סביבת הלימוד חייבת להיות חווייתית, מסקרנת ומלאת אינטראקציות. כך היא תפתח במשתתף את ההנעה הפנימית להביא את מכלול הכישורים שלו לידי ביטוי, ותעודד אותו לקחת רעיונות מהסביבה ולפתח אותם לכדי רעיון או מיזם אישי משלו, או לקחת רעיונות אישיים וליישם אותם במסגרות השונות שסובבות אותו.

השתתפות פעילה

המשתתפים לוקחים חלק פעיל בהגדרת סביבת הלמידה ותוצריה. חשוב שירגישו חלק ממנה כדי שלא יחששו לבטא בה את העולם הפנימי שלהםסביבה שמאפשרת למשתתף לקחת חלק בעיצוב שלה היא סביבה שקל לו להתחבר אליה, ללמוד ממנה ולפתח את הזהות והנוכחות שלו בתוכה.

תוכניות הלימוד באתגר MakeWay

הנדסה בעולם הטכנולוגיה

כישורים רב-תחומיים

  • לוגיקה: מערכות ספרתיות
  • מבוא להנדסת חשמל: מיקרו בקרים
  • מבוא למדעי המחשב: מבנה המחשב
  • מבוא למדעי המחשב: מערכות הפעלה וארגון קבצים
  • כישורי למידה: ללמוד איך ללמוד
  • כישורי למידה: זיהוי ופיתוח תחומי עניין
  • חשיבה יצירתית: מתודות לפיתוח יצירתיות
  • חשיבה יצירתית: כלים לפתרון בעיות
  • תקשורת: תקשורת נתונים
  • תקשורת: רשתות
  • אלקטרוניקה: אלקטרוניקה אנלוגית
  • מבוא למדעי המחשב: אלגוריתמים
  • עבודת צוות: סיעור מוחות פרטני וקבוצתי
  • כישורי למידה: ניהול זמן
  • חשיבה יצירתית: פיתוח רעיון
  • מערכות תוכנה: ניתוח מערכות
  • מערכות תוכנה: הבטחת איכות (QA)
  • תכנות: שפת C
  • תכנות: שפת C++
  • מידענות: איתור מידע ברחבי האינטרנט
  • מידענות: ניהול ידע וארגון תוכן
  • נוכחות אינטרנטית: סוגי המדיה הדיגיטלית
  • נוכחות אינטרנטית: רשתות חברתיות
  • תקשורת: סייבר
  • תקשורת: תקשורת לווינים ורדיו
  • חלל: מבוא לאסטרונומיה
  • נוכחות אינטרנטית: הקמת וניהול ערוץ YouTube
  • חדשנות: עתידנות - טכנולוגיה ומוצר
  • חדשנות: עתידנות - חברה וסביבה
  • חדשנות: בינה מלאכותית - מוסר ואתיקה
  • חדשנות: בינה מלאכותית - יישומים מתקדמים
  • מנהיגות: הובלת צוות
  • מנהיגות: אסרטיביות וקבלת החלטות
  • שכנוע והשפעה: משא ומתן
  • שכנוע והשפעה: ניהול קונפליקטים
  • סטארט-אפ ראשון
  • שיתופי פעולה: יצירת שיתופי פעולה
  • שיתופי פעולה: גלובליזציה
  • ניהול: ניהול פרוייקט
  • ניהול: מסלול חייו של מוצר
  • תוכנית עסקית: כתיבת תוכנית עסקית ושיווקית
  • תוכנית עסקית: מימון המונים